SOFTWARE MODIFICATIES
Vakgarage de Kruijf is Digicar dealer wat betekent dat we naast maatwerk tuning ook verschillende hoogwaardige, softwarematige probleemoplossingen kunnen aanbieden.
NOX SENSOR
In de uitlaat van uw benzine auto bevindt zich de NOx-sensor, ook wel de lambdasonde. Deze sensor meet de waardes van zuurstoffen en uitlaatgassen van uw auto.
Wanneer de NOx-sensor een afwijking detecteert wordt dit doorgegeven aan het motormanagement van de auto. Het motormanagement stelt de afwijking weer bij door de brandstofinjectie aan te passen. Helaas is de NOx-sensor een gevoelig onderdeel en zorgt regelmatig voor problemen. Voorbeelden van deze problemen zijn: verhoging brandstof verbruik, de auto gaat in noodloop en/of het motormanagementlampje brandt. Dit probleem kunnen wij middels een software aanpassing volledig oplossen. De sensor zal worden uitgeschakeld en daarmee zijn de NOx-sensor problemen permanent opgelost.
WERVELKLEPPEN
De wervelvelkleppen, ook wel inlaatkleppen of swirlkleppen genoemd, zijn bewegende kleppen in het inlaatspruitstuk van de meeste diesel auto’s. De beweegbare kleppen zorgen ervoor dat de ingaande lucht kan ‘’wervelen’’ wat resulteert in een beter lucht / brandstof mengsel en uiteindelijk meer koppel oplevert.
Echter dankzij roet- en koolvorming binnen het spruitstuk kunnen de kleppen op den duur minder goed bewegen of zelfs afbreken en in de cilinder terecht komen wat tot ernstige motorschade lijdt. Defecte wervelkleppen kun je herkennen aan: turboregeling problemen, storingsmelding op het dashboard, schokken/stotteren van de auto, beperkt vermogen en hoger brandstofverbruik. Het vervangen van de wervelkleppen is een uitgebreide en dure oplossing. Middels een software modificatie beiden wij een voordeligere oplossing die de wervelkleppen uitschakelen, ervoor zorgen dat de problemen zijn opgelost en ernstige problemen uitgesloten blijven.
EGR KLEP
De EGR klep is een milieuonderdeel dat standaard te vinden is op dieselmotoren en tegenwoordig ook standaard op de meeste benzinemotoren.
Deze klep zorgt ervoor dat de uitlaatgassen van de auto opnieuw de cilinderkamer in worden gestuurd wat uiteindelijk resulteert in een lagere NOx uitstoot. Dankzij dit onderdeel is een auto uiteindelijk beter voor het milieu. Helaas kent dit onderdeel verschillende nadelen en kan het ook defect raken vanwege vastgekoekt vuil, wat weer kan zorgen voor ernstigere problemen.
Bij problemen is vervanging vaak de eerste oplossing waar naar wordt gekeken, echter is dit een prijzige oplossing en kan het probleem in de toekomst (sneller) terugkeren. Daarom bieden wij u de mogelijkheid om de EGR compleet buitenspel te zetten. Daarmee is het probleem gegarandeerd opgelost en zal het in de toekomst niet meer terugkeren. Daarnaast zal uw iets auto beter presteren dan voorheen.
Hoe herken je EGR problemen?
- Uw auto gaat in noodloop.
- Het motormanagement lampje brandt.
- Verhoogd brandstof verbruik
- Uw auto heeft minder vermogen.
GEEN REACTIE GASPEDAAL
De 1.9 CDTI en 1.9 DTI kennen het probleem dat het gaspedaal niet reageert na het starten van de motor. Dit uiterst hinderlijke probleem kenmerkt zich aan het feit dat het gaspedaal sporadisch na het starten, compleet geen reactie geeft terwijl de motor netjes stationair loopt. Soms kan het oplopen tot wel 30 minuten van starten en uitzetten voordat het gaspedaal reactie geeft.
Dit probleem is terug te leiden naar de verstuivers. Het vervangen van de verstuivers, de brandstofpomp of zelfs het gaspedaal zelf blijken in de praktijk zelden het probleem op te lossen. Middels een software modificatie zijn wij in staat dit probleem compleet te verhelpen en zal gegarandeerd niet meer terugkeren.
ECO-OPTIMALISATIE
Een veel gehoord argument om uw auto te voorzien van chiptuning is brandstof besparing. Dit is zeer goed mogelijk maar vanwege het extra vermogen is vaak de verleiding groot om de auto wat meer door te trekken. Hierdoor valt brandstofverbruik in de praktijk vaak niet veel lager uit of blijft het gelijk .
Om echt resultaat te boeken in brandstof besparing kunnen wij uw auto voorzien van ECO-optimalisatie Dit is op maat chiptuning, gericht op een zo laag mogelijk brandstof gebruik van de auto. Dit kan door bijvoorbeeld het toevoegen van een snelheidsbegrenzer of een toerenbegrenzer. Dit kan leiden tot een brandstof besparing tot 15%, dit zonder dat het rijcomfort van de auto veranderd. Daarnaast kunnen de begrenzers ook de motor beschermen tegen te hoge belasting. ECO-Tuning wordt veel gebruikt voor bedrijfswagen.
BEGRENZERS PLAATSEN/VERWIJDEREN
Uw auto voorzien van een begrenzer of wilt u juist de begrenzer eraf hebben? Ook dit is mogelijk via softwarematige aanpassingen.
TOEVOEGEN BEGRENZERS
Het toevoegen van een toerenbegrenzer of snelheidsbegrenzer is vooral populair bij bedrijfsauto’s. Hier zie je vaak dat er veel verschillende mensen met de auto’s rijden en dat het rijgedrag niet altijd even netjes is. Dit kan leiden tot meer slijtage en dus meer onderhoudskosten. Bij het toevoegen van een begrenzer zal het rijgedrag (gedwongen) rustiger worden en wordt de chauffeur beschermt tegen te het rijden van te hoge snelheden. Daarnaast kan het ook leiden tot brandstof besparing (zie eco-optimalisatie). Het toevoegen van een begrenzer is een softwarematige aanpassing en kan compleet naar wens worden ingericht. Het toevoegen van een begrenzer zal geen effect hebben op het rijcomfort van de auto.
BEGRENZER / VMAX VERWIJDEREN
Is uw auto voorzien van een begrenzer en merkt u dat er nog meer in zit? De meeste high end Duitse auto’s zoals Audi, BMW en Mercedes-Benz zijn begrenst op 250km/h. Deze V-Max kunnen wij softwarematig verwijderen waardoor snelheden boven de 250 km/h bereikt kunnen worden. Dit is vaak interessant in combinatie met chiptuning waardoor ook de acceleratietijd minder wordt.